هوش تجاری

هوش تجاری (Business Intelligence) مجموعه‌ای از نظریات، روش‌ها، فرآیندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌شود. هوش کسب و کار مقادیر بزرگی از اطلاعات را برای شناسایی و توسعه فرصت‌های جدید بکار می‌گیرد. بهره بردن از فرصت‌های جدید و اعمال یک استراتژی اثربخش می‌تواند مزیت بازار رقابتی و پایداری بلندمدت به ارمغان بیاورد.

هوش تجاری رده های مختلفی دارد:

داده ها (Data)

اطلاعات (Information)

دانش (Knowledge)

تصمیم گیری (Decision)

هوش تجاری

از طرفی در یک چرخه کاربردی از هوش تجاری می توان مراحل زیر را متصور شد:

مدلسازی داده ها (Data Modeler)

اکتشاف داده ها (Data Discovery)

ارائه داستانی (Story Board)

انتشار (Publication)

هوش تجاری

تعریف هوش تجاری در وب سایت ویکی پدیا

تعریف عامیانه از هوش کسب و کار:

در یک کلام ساده هوش تجاری به معنای رسیدن از داد ها به تصمیم و افزایش منافع سازمان است. در بسیار از موارد مدیران یک شرکت با تصورات خود از شرایط جاری و گذشته سازمان برای آینده تصمیم گیری می کنند. این درحالی است که مدیران شرکت بزرگ آمازون نظر دیگری دارند:

تا زمانی که نمودار ها، اعداد و گزارش های دقیق می توانند وجود داشته باشند چرا با تصورات ذهنی خود که قطعا با واقعیت اختلاف دارد تصمیمات را دچار خطا کنیم.

یکی از دلایل محبوبیت بالای هوش کسب و کار در چند سال گذشته این بوده که کارشناسان، هوش کسب و کار را به چشم یک سرمایه گذاری افزایشی در حوزه فناوری اطلاعات نگاه می کنند. در واقع هوش کسب و کار از این مزیت فوق العاده برخوردار است که اولا در سیستم ها و روش های تولید سازمان دخالت نمی کند و ثانیا مخاطره استفاده از آن اندک است. به عبارت دیگر هوش کسب و کار دست و پا گیر نبوده، لازم نیست مدیران هر روز صبح که وارد دفتر کار خود می شوند، به عنوان اولین کار به سر و کله زدن با سیستم های هوش کسب و کار بپردازند.